Filmskapande – del 1

Hur filmer tar sig fram i ett hav av andra filmer och ändå lyckas göra sig stora är intressant att se, men man förstår nog inte så mycket förrän man tar sig en titt på hur hela processen egentligen går till. Det är många komponenter som ska stämma överens för att en film ska klassas som bra, ska den klassas som jätte bra är det än mer som ska stämma överens. Ett bra manus är en början men det krävs många andra saker för att detta ska kunna ta rätt form, har man inte rätt förutsättningar kan det bästa manus bli pannkaka när det väl filmatiseras.

Olika faser

Filmskapandet kan delas in i tre olika faser, före produktion, under produktion och efter produktion. Det man gör innan kameran börjar rulla är precis lika viktigt som det man gör den dagen filmningen börjar, ett manus och en handling till filmen behövs för att ens kunna sätta igång. Dessutom måste man se till så man har en budget som täcker alla ens omkostnader och att man får copyright rättigheter för det synliga och musiken, annars finns risken att man inte får visa sin film på festivaler eller kan distribuera den.

Viktiga ord

Den delen som förmodligen är allra viktigast är dock skrivandet av själva manuset, man kan ta de bästa skådespelarna och den absolut dyraste utrustningen och fortfarande sluta med en dålig film om manuset inte är tillräckligt bra. Detta är också den billigaste delen i hela produktionen så det är viktigt att man tar tid på sig och verkligen bearbetar det så man har en så bra utgångspunkt som möjligt för skapandet av den film man ser för sitt inre.

Låt tittaren tänka

Ett av de vanligaste misstagen man gör när det gäller filmskapande är att vara överambitiös, man kan inte ta ett drama som borde vara minst 90 minuter långt och trycka ihop det till en film på ungefär 30 minuter. En sådan typ av film kräver uppbyggnad av händelser och spänning för att lyckas, det är ingenting man hinner på den korta tiden. Publiken är mer än kapabla av ifyllandet av luckorna i filmerna så det finns ingen mening med att vara övertydlig, ibland är mystiken en bättre väg att gå. Var inte rädd för produktionen av kortfilmer till en början, nästan alla stora filmskapare började med denna väg.

Se över möjligheterna

Nästa steg är listan för platser där man kan och vill spela in sin film som också passar med historien i manuset, därefter kan man bearbeta manus efter platserna så man får det så noga som möjligt. Men bli inte avskräckt om platsen skulle vara en trist sådan, även de mest trista platser kan göras intressanta med ett välarbetat och bra manus. Filmer som Primer, vilken utspelar sig till största del i förortshus och garage, eller Following som utspelar sig i hus och lägenheter är filmer som ändå tagit sig fram på marknaden. Lista upp dina tillgångar så du kan lista ut vilken typ av historia du har möjlighet att berätta med dem, utnyttja udda platser och lokaler som du har tillgång till och gör dessa till en central del i din film.