Kända produktplaceringar – del 1

Reklam ser man vart man än vänder sig idag, i busskurer, på fordon, i tidningar och på nätet, överallt kan företag promota sig själva så allmänheten kan se. När vi går på bio börjar de med att visa reklamfilmer för företag så väl som nya filmer, men det är inte slut där, när filmen väl drar igång kan man se varifrån filmbolaget fått in finansiering för just denna film. Det är ett ämne som brukar generera olika känslor från tittare. En del tänker inte alls på det medan andra retar sig på det ordentligt.

Oftast smygs reklamen in på ett snyggt sätt som gör att man faktiskt kanske kan missa den, men i en del filmer, så som Wayne´s World, så har man istället lyft fram det och gjort det till en stor del av filmen, här får vi se kända märken så som Pepsi, Pizza Hut och Reebok på ett väldigt uppenbart sätt. Detta passar så klart inte alla typer av filmer, men i just denna fungerar det alldeles utmärkt. Produktplacering är dock inget nytt fenomen, vi har länge sett olika typer av märken ta plats på bioduken, ett bra exempel är Aston Martin som gjort sig förknippat med James Bond. En intressant fråga är dock vad företag egentligen vill få ut av en produktplacering i film.

Shaken, not Stirred
Detta är som sagt inte ett nytt fenomen, ett av de tidigaste exemplen är kortfilmen The Garage från 1920, i denna kan vi se Red Crown Gasoline loggan vilket blev kritiserat av nyhetstidningen Harrison´s Report. Men kritiken stoppade inte detta från att bli en växande trend som bara växte och växte. Det finns en del kända exempel vilka är värda att nämna och James Bond är en av dem. Tänker man James Bond så finns ett flertal olika saker som automatiskt är kopplade till honom, bland annat så är han känd för att köra en Aston Martin eller en BMW. Bond har genom sina år på filmduken kört värstingbilar i nästan alla filmer. Det började med Aston Martin i hans tidiga filmer innan han gick över till lite tysk teknik, för att sedan återvända till Aston Martin i sin senaste film. En av de mest kända repliker James Bond använder sig av som jag tvivlar på att många inte kan, även om man som jag inte sett så många av filmerna, är hans val av drink ”Martini, shaken, not stirred”. Oavsett vart han är så är detta den drink han beställer i baren. Men när Skyfall kom betalade Heineken $45 miljoner för att byta plats med Vodka Martini, en dyr och riskabel investering utan några som helst garantier. Detta är bara några av alla produktplaceringar i dessa filmer och funkar det inte för företagens försäljningar så genererar det helt klart en hel del pengar för filmerna. E.T. är en annan väldigt känd film som jag är säker på att de flesta har hört talats om. Här kan vi se Reese´s Pieces, vilket egentligen inte är det godis som filmbolaget helst hade velat ha med, dock så såg inte M&M riktigt värdet i att investera i en film, så Reese´s tog istället chansen och betalade $1 miljon, vilket gav dem en ökning på 65% bara två veckor efter premiären av filmen, en ganska så bra ökning av försäljning för den investeringen.