Kända produktplaceringar – del 2

Det är inte så konstigt hur man ibland blir kan bli sugen på att äta något speciellt eller kanske dricka en specifik dricka under tiden man ser på film, eller kanske är det så att man helt plötsligt får ett sug av att köpa en viss produkt, ja det är lite det som är meningen. Filmbolagen får in en hel del pengar från andra företag som betalar för att deras produkter ska synas i filmer, detta görs ibland riktigt dåligt och ibland väldigt bra. I denna artikel tänkte jag fortsätta på samma spår som i den förra, kända filmer och dess produktplaceringar och vi börjar med Transformers, som egentligen var en serie Japanska leksaker som kunde ändra skepnad.

Från början av Transformers franchise 1984, genom den tidiga tecknade serien och fram till Hollywoodsuccéerna så verkade det som om det enda filmerna skulle göra vad att promota leksakerna, och leksakerna filmerna, en självgående cirkel. Men sedan kom Transformers 4: Age of Extinction som tyvärr tar hem priset för både den sämsta Transformers filmen och dem mest skrattretande produktplaceringen på senaste tid. Meningen var att det skulle vara en väldans massa placeringar i familjen, men det verkar som om de till största del glömde bort att lägga in en hel del i filmerna och nu faktiskt blir stämda på $27 miljoner istället.

Omvänd produktplacering

En lite oväntad film när man pratar om produktplaceringar är Toy Story. Filmen i sig tjänade massor på försäljningen av Buzz Lightyear leksaker, men en annan leksak som syns tydligt är Etch-a-Sketch och försäljningen för denna ökade markant men hur vida man faktiskt betalade för att ha med dessa eller ej, men procentmässigt ökade försäljningen med 4500% för denna. Sen har vi filmerna Tillbaka till Framtiden som släpptes 1989, där man i film två kan se ett par sneakers från Nike som faktiskt knyter sig själva. Dessa existerade faktiskt inte när filmen producerades men eftersom regissören Robert Zemeckis och hans team föreställde sig en framtid med flygande brädor och dessa skor och placerades dem i filmen. Flera år senare, 2015, så samarbetade Nike med Marty McFly skådespelaren Michael J Fox välgörenhet för att släppa en begränsad utgåva av just denna sko. Teknisk sett är det inte en produktplacering, men det är intressant att se hur en produkt som filmskaparna tog fram faktiskt senare blev en färdig produkt som såldes i affärerna. Det är omöjligt att ta upp alla produktplaceringar då det finns otaliga att nämna, i filmen The Italian Job ser vi tillexempel bilen Mini Cooper ta stor plats, tar man en titt på Föräldrafritt med Tom Cruise så är det omöjligt att undgå hans solglasögon från Ray Ban, en modell som fortfarande säljer bra. Ja det kanske inte är så konstigt hur olika företag väljer film som ett bra ställe för sina produkter eller sitt namn att synas. Omedvetet blir vi påverkade av vad karaktärer i filmer och serier äter, dricker eller kanske har på sig och vi får ett begär någonstans i vårt undermedvetna som gör att vi går ut och köper dessa produkter, och vips så hade företaget tjänat ihop de pengar de lagt ut på denna form av reklamen som faktiskt visas om och om igen.