Produkter på display

Flaskor eller burkar med en känd läskedryck ses ofta i filmer, men det är inte det första som poppar upp i huvudet när man tänker tillbaka på filmen, men undermedvetet kopplar man drycken till detta nästa gång man ser eller dricker den. Företag investerar pengar i filmer för att tjäna på det genom ökad försäljning, men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. I filmen Den Store Gatsby kan vi se exempel på just detta. Detta var en film i vilken många investerade och de flesta av produkterna syns naturligt i filmen, men en del står ut ordentligt. Brookes Brothers kläder, Prada, Tiffany smycken och Plaza hotell är en del av de, med mest märkvärt är nog ändå Moët & Cahndon champagnen som bärs runt i alldeles för stora flaskor. Jag antar att man här har tänkt få det att se ut som om han är så rik att han har råd att special beställa denna produkt, men resultatet blir inte lika bra som det var tänkt. De stora flaskorna som hela tiden har etiketten riktad mot kameran blir nästan för mycket.

Produkter på display

Fellevererad post

Men Moët & Chandon är inte det enda företag som skamlöst visat upp sin produkt i film, redan 1927 finner vi en väldigt udda placerad chokladkaka i stumfilmen Wings. Två strumpor på golvet och en chokladkaka från Hershey´s placerad ovanpå blir en något udda reklam för detta företag. Sen har vi Castaway, en film om en strandsatt Tom Hanks på en öde ö som vi kan se med FedEx kartonger. Visserligen betalade inte FedEx för att få sitt namn synligt i filmen, men lådorna med deras namn mitt ute på en öde ö blev något udda ändå. Men Waynes World måste vara en av de filmer som tagit detta med produktplacering längst. I en scen kan vi se Mike Meyers med en pizza bit i hand och en pizzakartong med Pizza Hut loggan framför sig medan han säger ”Jag kommer inte vika mig för någon sponsor”. Efter denna scen följer en radda andra produktplaceringar som på samma uppenbara sätt visas upp en efter en.

Djävulens kyckling

I Sofia Coppolas Lost in Translation från 2003 ser vi Bill Murray i en inspelning av en reklamfilm för Suntory Whiskey. Reklamen för whiskeyn var ganska uppenbar men lönsam, efter denna film blev märket känt internationellt. Filmen Sex and the city investerades i av många, men en av de mest uppenbara företag som köpte sig en plats i filmen var Louis Vuitton Motard Firebird vars kartong syns väldigt tydligt när den hålls fram i filmen. Adam Sandler är en man som regisserat och agerat i många bra filmer och så klart har de också fått investeringar, men en film där företaget syns väldigt bra är Little Nicky. I denna film kan vi se Adam Sandler som djävulens son och hans pratande engelska bulldogg sitta på en parkbänk med en stor take away bytta med kyckling från Popeyes. Denna produkt syns dock inte bara en gång på detta uppenbara sätt i filmen, utan två. Alla dessa filmer är dock förlåtna för sina skamlösa sätt att visa upp företagen då filmerna är väldigt bra.

Bill Murray